Remco Mattaar: ‘Lokale partijen verbinden maakt evenementen succesvol’

In Cultuur, Evenementen, Ondernemersportret, Verhalen door Jos Widdershoven2 Reacties

Remco Mattaar

Het Heerlense bedrijf Remcom heeft zijn ruimte functioneel ingericht. De lege en volle colaflessen staan bij de koelkast. In de kamer neemt de vergadertafel een prominente plek in. En verder valt vooral de metersgrote afbeelding van de Pancratiuskerk en -plein op. ‘Genomen op de eerste avond van Serious Request’, zegt eigenaar Remco Mattaar.

inParkStad Advertentie

Het herinnert iedere bezoeker aan die fraaie week aan het eind van 2015. ‘Voor Serious Request hebben we de volledige promotiecampagne

‘Serious Request, dat was echt ongelooflijk mooi’
en alle side events georganiseerd. Dat was echt ongelooflijk mooi.’ Remcom is constant op zoek naar de verbindingen met lokale partners. ‘Je kunt een event succesvol maken door de juiste verbindingen te leggen. Toen bekend werd dat Serious Request naar Heerlen kwam, lag het sponsoraanbod van Bavaria al op de mat. Een ongelooflijke deal. Maar ik vind in alle ernst dat Bavaria in die situatie niet past bij de lokale uitstraling die we willen meegeven. Uiteindelijk hebben we veel gesprekken met Alfa gevoerd waardoor er echt het gevoel ontstaat dat zij van Serious Request net zo’n groot succes willen maken als wij.’ En dat geldt niet alleen voor Alfa, maar ook voor andere grote partijen zoals Boels en Partyland die juist door hun regionale bekendheid en betrokkenheid zorgen voor een duurzamere uitwerking van een groot evenement als Serious Request.

Lege glazen op Bekkerveld

Als klein jongetje struinde Mattaar over het terrein van het Bekkerveldfestival. Op zoek naar lege bekers. ‘Bekenden organiseerden het Bekerveldfestival dus lag het voor de hand dat ik meehielp. Ik had er de tijd van mijn leven.’ Langzaam maar zeker raakte Mattaar steeds nauwer bij het Bekkerveldfestival betrokken. Hij merkte dat het organiseren van evenementen hem goed af ging en dat hij het vooral heel leuk vond om te doen. ‘In 2006 raakte ik ook betrokken bij Aod òp Nuj en van daaruit ben ik steeds vaker bij evenementen betrokken geraakt.’ In 2011 richt Mattaar zijn bedrijf Remcom op en begint professioneel met het organiseren van evenementen. En hij timmert stevig aan de weg. Remcom organiseert de Friday Afternoon, maar ook de Gezondheidsbeurs Limburg en de Parkstad Zorgbeurs. Sinds dit jaar is Remcom ook nauw betrokken bij The Notorious IBE, het oudste en grootste Hip Hop en Urban dance evenement van Nederland.

Op weg naar het Wereld Muziek Concours

Na Serious Request wacht volgend jaar alweer een grote uitdaging met het Wereld Muziek Concours* in Kerkrade. ‘Ook daar wil ik samen met partners Bart Sevenich en Luc Cordewener ­– die ook nauw betrokken waren bij alle side events van Serious Request – weer een spetterend event van

‘We moeten meer en beter samenwerken. Daar zijn we allemaal bij gebaat’
maken. Het lijkt me fantastisch om meer mensen uit de regio hier warm voor te krijgen. Waarom zou je niet bij Op de Kamp in Landgraaf een klein side event kunnen organiseren waardoor mensen er weer even aan herinnerd worden dat het WMC aan de gang is? Uiteindelijk zijn inwoners en bedrijven uit de regio je beste marketingkanalen. Ik vind dat we in de regio nog veel meer met elkaar moeten samenwerken. Tijdens carnaval kunnen we elkaar flink op de hak nemen, maar voor de rest moeten we meer en beter samenwerken. Daar zijn we allemaal bij gebaat.’

*Het WMC is het grootste internationale festival voor blaasmuziek ter wereld. Elke 4 jaar nemen meer dan 18.000 muzikanten uit meer dan 250 orkesten deel aan wedstrijden, concerten en andere projecten. Er is een speciaal jeugduitwisselingsprogramma genaamd WMC Young Generation met speciale concerten, workshops en summer camps.

Tekst: Jos Widdershoven

Over de schrijver

Jos Widdershoven

is geboren en getogen in het Parkstadse Landgraaf. Na de middelbare school vertrok hij uit Parkstad richting Nijmegen 'uitsluitend om te studeren'. Vijftien jaar later keerde hij terug naar zijn roots. Inclusief vrouw en twee dochters. Jos is tekstschrijver en redacteur bij JW Communicatie.

2 reacties op “Remco Mattaar: ‘Lokale partijen verbinden maakt evenementen succesvol’”

    1. Remco ,een goede instelling om samen te werken, en vele hebben er baat bij. Men kan immers door samenwerken meer bereiken . samen met Jo kan ik dit dus bevestigen i.v.m. de jazzmaand in Heerlen.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.