OKE by me – van T-shirt tick naar trendy merk

In Ondernemersportret, Verhalen door Robert Nijboer1 Reactie

OKE by me

In een voorzichtig voorjaarszonnetje arriveer ik. Achter de voordeur staat Kim (Brouns), oprichter en cratief brein van het t-shirtmerk ‘OKE by me‘. Kim ontvangt me samen met haar enthousiaste hond Billy in haar sfeervol ingerichte woning. Een woning met een woonkamer die niet zou misstaan in de laatste uitgave van de VT Wonen. Het interieur is als haar t-shirts: goed uitgekiend, simpel, elegant en zonder poespas. Onder het genot van een heerlijke kop koffie en met Billy aan mijn voeten, vertelt Kim me haar verhaal.

inParkStad Advertentie

Het begin

De eerste ideeën rond het merk OKE by me ontstonden in 2010. Kim had altijd al een t-shirt tick en zocht destijds steeds nieuwe leuke shirts. Op een gegeven moment zocht ze shirts met leuke teksten. Tegenwoordig is het niet meer voor te stellen dat T-shirts met tekst prints er ooit niet waren (je ziet ze nu overal), maar in 2010 waren deze er nog

‘Groeien? Graag! Maar wel gestaag en verantwoord!’
nauwelijks. En zoals zo vaak gebeurt, als je niet precies kunt vinden wat je zoekt, dan maak je het gewoon zelf. En met succes! Het maken van de eigen T-shirts bracht veel vragen vanuit de omgeving waar deze gekocht konden worden. Zo werd de productie al langzaam een klein beetje uitgebreid. Waar het bij de meeste mensen hier blijft hangen, in de vriendensfeer, besloot Kim samen met haar man Joep om dit concept wat serieuzer aan te pakken. Plannen werden gemaakt en uitgewerkt en zo kreeg OKE by me langzaam vorm. Hierna raakte alles in een stroomversnelling. In 2012 opende de OK by me haar webwinkel. Hier verliep de verkoop lastig door de vele online concurrentie. Verkoop in fysieke winkels leek essentieel. En zo werd de volgende stap genomen.

Van web naar winkelstraat

Vanwege de afstand ‘Limburg – Rest van Nederland‘ werd er in eerste instantie een verkoopagent in de arm genomen. De eerste winkels werden benaderd en voorzien van shirts. Dit trok de aandacht van een kledingdistributeur die OKE by me graag aan haar netwerk wilde toevoegen. Het grote voordeel hieraan is dat deze een eigen showroom heeft in Amsterdam en een landelijk netwerk. Met als gevolg dat Kim’s statement T-shirts op dit moment in ruim 150 winkels in Nederland te krijgen zijn. (Daarnaast zijn de toffe ontwerpen sinds dit ook jaar ook verkrijgbaar in België.) Kim ontwerpt nog altijd alle shirts, regelt de productie, marketing en doet alle PR rondom het merk. Eigenlijk alles behalve de pure verkoop. Het merk heeft per jaar vier collecties en beperkt dit bewust tot alleen T-shirts, sweaters en tops. Iedere collectie ligt zes weken na de start van de verkoop al in de winkels. Hiermee is het merk erg flexibel en kan op het laatste moment nog inspringen op de laatste trends en actualiteit. Dit maakt de ‘statement’ merk aantrekkelijk als aanvulling op de collectie in de winkel.

BN’ers benaderd

Om haar shirts meer bekendheid te geven, vroeg Kim meerdere bekende Nederlanders om als een soort ambassadeur van haar merk, haar shirts te dragen. De BN’ers door Kim uitgekozen werden persoonlijk benaderd en mochten zelf de leukste shirts uitkiezen uit de collectie. Hierdoor zijn de shirts van OKE by me geregeld te zien op TV en worden ze gedragen door o.a. Quinty Trustfull, Irene Moors, Sanne Hans (Miss Montreal), Anouk Smulders, Beertje van Beers, Chantal Janzen en zangeres Krystl. Ook hieruit blijkt dat Kim een dame is die zaken slim aanpakt.

OKE by me in de toekomst

‘Mijn droom? Een verkooppunt in New York.’
Kim wil graag blijven groeien met het merk, maar deze groei moet gestaag en bovenal verantwoord gaan. De uitbreiding naar België is hierin een eerste stap, maar hopelijk zal dit in de toekomst een verdere uitbreiding binnen Europa mogelijk zijn. De ultieme droom is echter een verkooppunt in New York, maar ook dit alleen als het op een verantwoorde, goede manier gebeurt. En hoewel het landelijk erg goed gaat met het merk, woont Kim nog altijd heerlijk in Heerlen. Samen met man Joep en hond Billy.

Speciaal voor de lezers van OogopHeerlen

Op de vraag: ‘Zijn er nog andere zaken die je wilt dat mijn lezers weten over OKE by me?’ komt Kim in plaats daarvan met een aanbod. Misschien is het leuk om je lezers een extra voordeeltje te geven? En zo geschiedde. Alle lezers van OogopHeerlen kunnen met 15% korting een t-shirt van OKE by me aanschaffen via de webshop. Gebruik hiervoor de actiecode OogopHeerlen.* Iedere bestelling bij OKE by me wordt daarnaast áltijd als cadeautje verpakt en altijd gratis verzonden wordt binnen Nederland.
*De code is beperkt tot 1 per klant en is tot en met vrijdag 18 maart 2016 (20.00 uur)

Alle T-shirts zijn verkrijgbaar via de webshop. Ook is OKE by me te volgen op Facebook en Instagram

Eén reactie op “OKE by me – van T-shirt tick naar trendy merk”

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.